fredag 29. oktober 2010

Home is where the heart is


Denne - eller disse - koselige pepperkakeformene var noen av de Bjarne på Bodø Bakeri kjøpte da han var i USA. Han kjøpte også noen Halloween-former, men de er i bruk nå, så bilder kommer. Regner med at det blir baking av noe slag på søndag, hvis jeg ikke er helt utslitt. Tar på med ekstra korøvinger og konserter og enda mer korøvinger i helga. Ikke rart jeg aldri blir frisk fra dette viruset mitt. Jaja, skal vel ikke klage, det er jo folk som har det myyye verre. En fattig trøst når det stormer som værst, men likevel en trøst!

Aldri så godt så går det galt for noen, men når nøden er størst er hjelpen nærmest borte... :DDD



Derfor kommer jeg med en oppskrift på osteføtter... Det er ikke sure gamle, uvaskede føtter, men en ostedeig som er stukket ut med pepperkakeformer, formet som et fotavtrykk.

Ettersom jeg jo samler litt på pepperkakeformer, synes jeg denne oppskriften fra Nigella Lawson er kul. Ikke alltid man har lyst på pepperkaker, og denne oppskriften er brukt i forbindelse med bursdagen min, så se på august for flere bilder...

Det du trenger til ca.16 kjeks er:
100g cheddarost, revet (har brukt jarlsberg)
25g mykt smør (bruker liksågodt olje)
50g hvetemel
1/4 ts bakepulver

Sett ovnen på 200 grader, dytt ingrediensene i en mikser og kjør på. Det vil ta en stund før ingrediensene samler seg til en deig, men det vil skje. T å l m o d i g h e t.

Form deigen til en tykk, rund leiv, pakk den inn i plastfolie og la den hvile i minst 15 min i kjøleskapet.

Kjevle ut deigen på et melstrødd høvelig plant underlag til ca 3mm tykkelse, og trykk ut figurer av hjertens lyst!

Stekes i ca 10-12 min, avhengig av størrelse på durten, bakepapir kan sikkert være kjekt, har ikke prøvd uten. Kjeksene blir sprøere etter hvert som de blir kalde, ta dem ut mens de fremdeles er litt myke i midten.

Enjoy!


Ellers: I følge en gammel huskeregel skal klokka stilles mot sommeren ved skifte sommertid/vintertid.
Ikke rart vi er forvirret her i nord... Ikke var det sommer i år og sannsyligheten for at den kommer til neste år er liten...



Og, til slutt - en videosnutt: (Zumba: Jeg er i ikke i sort, siden det er helg...)


Kom gjerne med en kommentar!




Ingen kommentarer: