tirsdag 4. september 2012

Dagens middagstips - Fiskegrateng med karri fra grunnen

Rett før et deilig, varmt opphold i ovnen.

Fiskegrateng er for meg en fantastisk måte å få i seg fisk på, som ikke smaker fisk 
(for de som ikke liker det) 
og en lur måte å få ryddet i skap og kjøleskap på.


Oppskrift:

Kutt opp en liten løk, 1-2 gulrøtter og en sopp, legg i en stekepanne til oppvarming.

Kok makaroni etter instrukser på pakken

Lag "hvitsaus" i pannen. Strø hvetemel over grønnsakene, 
ha i melk, smør og salt etter smak til sausen koker seg god og tykk. Tilsett karri etter smak.


Legg den kokte fisken i en ildfast form og hell den kokte makaronien over. Husk å fjerne vannet først

Hell over sausen fra stekepanna. Siden jeg bare hadde en liten skalk ost til gratineringen, lagde jeg knust kavring av toasta loff som jeg kuttet opp og banket til strø.


Litt tørket gressløk og paprikapulver på toppen. For å gjøre noe så lite innbydende som en grateng mer interessant, la jeg skiver av snackspaprika og noen små, søte tomater i hjerteform på toppen av gratengen før formen le dyttet inn i ovnen. Koselig?

Som det fremgår av billedteksten og bildene bruker jeg mye slump og omtrentlige mål når jeg lager mat. Så også på temperatur og steketid. Jeg forsøker å se ting an, passe på konsistenser og smaker og lære av mine feil. Denne gratengen var jo i stor grad ferdig før den gikk i ovnen, så den trengte bare å få "satt seg" og smelte osten på toppen. Så jeg satte forma i ovnen på 225 grader i ca 20 minutter. Det var muligens litt lenge, så prøv deg frem fra du ser osten bobler og ut :)




Lykke til! 

Ingen kommentarer: