tirsdag 4. september 2012

Ovnspannekake med kjøttboller i dag

Pannekaker! Bare det å nevne det for snuppi gir høye tilrop og glad latter. Men så var det all den stekinga, da. Virker som det tar timesvis, selv om vi bare er tre. Det er noe med det å stå og passe på denne...

Men så fant jeg en oppskrift på ovnspannekake som jeg ble inspirert av, dermed tester jeg denne ut! Det å bare helle røra i forma, dytte den i ovnen og vente høres jo veldig kjekt ut. Og morsomt å følge med underveis, det er mye action i stekeovnen underveis - spent på hvordan det blir til slutt.





Dette er også et av mine prosjekt for å rydde i skap, kjøleskap og fryser, så mengdene er mest på slump, og oppskriften kan vel regnes som inspirasjon eller et utgangspunkt for deg og din videre matlaging.

Og siden jeg er i matpakkebransjen tenkte jeg at snuppi skulle få med seg rester i matboksen i morgen.



Ovnspannekake, 3-4 personer

Ovnen forvarmes til 225 grader.

Stup ned i fryseren og se hva du finner. Jeg fant svenske kjøttboller som jeg tinte litt til de gikk an å dele i fire.

Røre
4 egg
5-6 dl rismelk
3,5 dl hvetemel
1/2 ts salt
tørket gressløk og timian

Bland eggene, halvparten av melken, alt melet og saltet. Rør godt til klumpene forsvinner (mye forsvinner mens du ikke ser på, og gjør noe annet), og spe inn resten av melken. Tilsett tørkede urter.
Legg kjøttbollebitene i formen sammen med det du ellers finner at lure ting som kan spises, jeg fant en champinjong, litt paprika og noen små søte tomater.

Hell røren over godsakene.

Stek midt i ovnen i 25-30 minutter, eller til pannekaken har fått pen fyllen farge og røren er stivnet helt igjennom. La pannekaken stå noen minutter og fastne før servering. Imens kan du hive over noen skivede olivener om du vil.

Dropper du middagsingredensene kan pannekaken gjerne serveres med syltetøy, frisk frukt eller bær, sukker, rømme, krem - du velger selv :D


Enjoy!

Ingen kommentarer: